9 juli 2021

Er is nu meer aandacht voor welzijn

Corona was voor iedereen een zware tijd, ook voor Archipel. De cliëntenraden, die nauw betrokken zijn bij het leven van onze bewoners, maakten de hectiek van de periode van dichtbij mee. Peter Verbraak, voorzitter van de cliëntenraad van Archipel Akkers en Lilian van Dinther, voorzitter van de cliëntenraad van Archipel Kanidas-Nazareth, vertellen hoe ze de afgelopen 1,5 jaar hebben beleefd.

Hoe zouden jullie de coronaperiode omschrijven?

Peter: “Akkers is tijdens de eerste coronagolf zwaar getroffen. Een kwart van de bewoners is overleden, ontzettend triest. Voor de bewoners was de periode zwaar, omdat ze het vertrouwde leven en de bestaande structuren van de één op de andere dag kwijtraakten. Naasten konden plotseling niet meer op bezoek bij hun geliefden. Daarmee was het ook voor hen een erg verdrietige periode. Maar ook voor medewerkers was het een moeilijke tijd, omdat ze geconfronteerd werden met een onbekende werksituatie.” Lilian: “Ik heb eigenlijk maar één woord dat de coronatijd goed omschrijft: ‘mensonterend’. Vooral het sluiten van de locaties heb ik als erg moeilijk ervaren. Daarin zijn we in Nederland in mijn ogen veel te ver gegaan. De coronaprotocollen van het RIVM die onze bewoners moesten beschermen, gingen volledig voorbij aan hetgeen het eigenlijk om draait: het welzijn van ouderen. Gelukkig groeide dit besef en waren de maatregelen na de eerste golf minder drastisch.”

Welke rol had de cliëntenraad in deze periode?

Peter: “We waren al een lange tijd met de Raad van Bestuur van Archipel in gesprek over onderwerpen als hygiëne, de vloer, leiding geven en kleinschaligheid om daarmee de kwaliteit van het leven van de bewoners te bevorderen. We hebben ons hier na de eerste coronagolf echt hard voor gemaakt. De cliëntenraad en de Raad van Bestuur hebben elkaar diep in de ogen gekeken. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een betere samenwerkingsrelatie en een gebouw wat beter voor zijn taak is uitgerust. Dat is heel fijn.” Lilian: “Ook wij hebben het drukker gehad dan ooit. Voor ons was het welbevinden van bewoners in de coronaperiode een belangrijk agendapunt. We waren daarvoor bij veel gesprekken betrokken en hebben af en toe best pittige discussies gevoerd. Wat de periode extra lastig maakte, was dat vrijwel alles op afstand plaatsvond. Er was geen fysieke verbinding. Toch zijn er geen besluiten genomen zonder onze goedkeuring. Onze rol en visie werden daardoor echt serieus genomen.”

Wat is jullie het meest bijgebleven?

Lilian: “Op het moment dat de deuren weer open gingen was ik enorm blij. Ook heb ik van dichtbij gezien hoe medewerkers er voor elkaar waren gedurende corona en merk ik dat er nu nog meer aandacht aan bewoners geschonken wordt. Dat zijn mooie ‘gevolgen’ van de coronaperiode.” Peter: “Ik vind het knap hoe medewerkers met elkaar, zoekende in een onzekere periode, aan een fijne beleving van de dag hebben gewerkt. Hierdoor hebben bewoners ondanks alle hectiek toch waardevolle momenten meegemaakt. Het heeft ook geleid tot de ontwikkeling van dagbesteding 2.0, waarin nog meer vanuit de wensen van bewoners wordt gewerkt. Het accent ligt steeds meer op welbevinden. Vaak heeft iemand ook maar 1 à 2 uur per dag echte zorg nodig. De resterende uren draait het om ondersteuning en welzijn. Dankzij corona is hier meer oog voor.”

Wil jij je net als Peter en Lilian inzetten voor onze bewoners? Samen met ons ideeën uitwisselen die bijdragen aan een zo prettig mogelijk leven? Wij zijn op zoek naar enthousiaste leden. We nodigen je van harte uit om vrijblijvend kennis te maken!  Neem gerust contact op met de cliëntenraadsleden via de receptie van de locatie of bel 040 264 64 64.

peter-en-lilian.png

Er is nu meer aandacht voor welzijn

Meer weten over Archipel?

Contact Folders & Brochures Vacatures