9 juli 2020

Welzijn van de cliënt en maatwerk in de zorg

Meer aandacht voor het welzijn van de cliënt en maatwerk in de zorg. Het zijn enkele ontwikkelingen waar de cliëntenraden van Archipel zich hard voor maken. Sierd Loman, voorzitter van de cliëntenraad van Archipel Eerbrand en lid van de centrale cliëntenraad, legt uit waarom dit volgens de raden zo belangrijk is en hoe zij hieraan werken.

Vertel: waarom is dit volgens jullie zo belangrijk?

“De ouderenzorg is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Het verpleeghuis is anno 2020 meer dan een plek waar kwetsbare ouderen zorg krijgen. Het is voor hen een thuis, de plek waar zij, al dan niet samen met anderen, leven. En dat leven bestaat uit allerlei onderdelen. Natuurlijk zorg, maar ook sociaal contact, dagbesteding en bezoek bijvoorbeeld. Een cliënt is in de eerste plaats mens. Het is ons doel om daar meer aandacht voor te creëren. Binnen Archipel hebben we met het programma ‘Cliënt in regie’ enkele jaren terug al een belangrijke stap gezet. Wij willen daar een nieuw impuls aan geven, door te stimuleren nog meer vanuit het perspectief van de cliënt te denken. Wat is er voor een bewoner nu écht van belang, wat maakt iemand nog gelukkig? Dat zijn vragen die we onszelf binnen de ouderenzorg telkens moeten afvragen.”

Op welke manier werken jullie hier zelf aan?

“We willen meer zichtbaar en betrokken zijn, naast cliënten, verwanten en ook medewerkers staan. Eigenlijk is de term ‘raad’ in die zin achterhaald. We zijn er niet om alleen advies uit te brengen, maar vooral om te luisteren en mee te denken over oplossingen. Daarom vinden we het belangrijk om fysiek aanwezig te zijn in de huizen en op laagdrempelige en persoonlijke wijze het gesprek aan te gaan. Op die manier kunnen we achterhalen wat er speelt en samen over oplossingen nadenken. Sinds begin dit jaar heeft ieder lid twee afdelingen waar hij/zij wekelijks op bezoek komt. Ook zijn we aanwezig bij familieavonden en teamoverleggen. Onze bevindingen delen we regelmatig met de raad van bestuur, zodat we ook op dit niveau het gesprek kunnen aangaan.”

Wat levert dit op?

“Een mooi voorbeeld: een tijdje terug was er bij een afdeling op Eerbrand de wens ontstaan om de kamers te voorzien van rolgordijnen. In de zomer kon het erg warm worden en veel cliënten en medewerkers hadden hier last van. We hebben deze vraag opgepakt en op de afdeling worden nu versneld rolgordijnen geplaatst. Ook de coronacrisis heeft ons dingen duidelijk gemaakt, namelijk dat we menswaardigheid in de zorg niet moeten vergeten. Ieder mens is anders en heeft andere behoeften. We willen daarom meer ruimte voor maatwerk creëren. Natuurlijk is niet alles mogelijk, maar door nauw betrokken te zijn kunnen we wel veel beter achterhalen wat er speelt en oplossingen bedenken die het levensgeluk van bewoners vergroot.”

Wil jij structureel bijdragen aan het welzijn van bewoners? Binnen de centrale en lokale cliëntenraden zijn we op zoek naar enthousiaste leden. We nodigen je van harte uit om vrijblijvend kennis te maken!

Contact

Welzijn van de cliënt en maatwerk in de zorg

Meer weten over Archipel?

Contact Folders & Brochures Vacatures