'Liefdevolle zorg achter de schermen'

 Het verhaal van Sandy

Het was een flinke tegenslag voor Sandy, verzorgde IG i.o. bij Archipel Kanidas, toen zij te horen kreeg dat ze vanwege haar longklachten tijdelijk niet kon werken gedurende de coronaperiode. Toch heeft zij de afgelopen maanden veel kunnen betekenen voor haar team, door achter de schermen taken op te pakken.

Ik wilde me heel graag blijven inzetten om medewerkers en bewoners op afstand zo goed mogelijk te helpen.

Al vanaf haar geboorte heeft Sandy longproblemen. Gelukkig blijft haar gezondheid dankzij medicatie en regelmatige controles zo goed als stabiel en ervaart ze weinig last in het dagelijkse leven. “Ik denk dat ik, in de zes jaar dat ik inmiddels bij Archipel werkzaam ben, één keer ziek ben geweest vanwege luchtwegklachten,” vertelt Sandy. “Het hoort gewoon bij mijn leven en ik kan er prima mee functioneren.” Het werken in de zorg omschrijft ze als haar grote passie. “Ik doe het met zo veel plezier. En dat terwijl ik er eigenlijk heel toevallig in ben gerold; eerst in de functie van woonondersteuner, later als helpende en nu doe ik zelfs een opleiding tot verzorgende. Ik vind het erg fijn om mezelf dienstbaar op te stellen en bewoners te helpen. Ik haal daar veel voldoening uit.”

Zorg vanuit huis
Toen ze in maart gevraagd werd om mee te werken aan een ‘trial’ om te kijken wat een eventuele virusuitbraak zou betekenen voor Archipelmedewerkers met gezondheidsklachten, zei Sandy meteen ‘ja’. “Ik ging er heel vrijblijvend in, zonder me te realiseren wat dit precies betekende,” aldus Sandy. “De shock was daarom ook groot toen ik enkele dagen daarna het bericht kreeg dat ik tijdelijk niet aan het werk kon, omdat ik met mijn longproblemen tot de risicogroep behoorde van het coronavirus. Ondanks dat deze beslissing vanuit de beste intenties gemaakt was, vond ik dat zo’n confronterend moment. Vrij snel daarna kwam de omslag, ik wilde niet bij de pakken neerzitten. Het scheelde dat een directe collega in dezelfde situatie zat. Samen met ons team zijn we gaan nadenken over de vraag wat we nog wél kunnen betekenen. Hoe kunnen we onszelf nuttig blijven maken en medewerkers en bewoners ondersteunen in deze heftige periode? Ik heb jarenlang een administratieve en verkoopgerelateerde functie gehad. Vanuit die kennis en ervaring heb ik samen met mijn directe collega diverse werkzaamheden opgepakt. Zo hebben we ondersteuning verleend bij het roosteren, het beoordelen van sollicitaties en het verzorgen van de administratie. Ook hebben we gekeken hoe we de teambuilding kunnen versterken. Op die manier konden we achter de schermen toch liefdevolle zorg verlenen, zij het in een andere vorm.”

Onbeschrijflijk gevoel
In totaal duurde het 3,5e maand voordat Sandy weer aan de slag kon op de werkvloer. “Ik merkte dat mijn wereld steeds kleiner werd, maar dat gold natuurlijk ook voor andere mensen die in quarantaine zaten,” aldus Sandy.

Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik mezelf nuttig kon blijven maken.

"Dat heb ik echt aan mijn team te danken; zij hebben het medemogelijk gemaakt dat ik betrokken bleef bij de werkvloer. Ik heb heel veel positieve reacties gehad van collega’s op de afdeling. Maar eigenlijk vind ik dat iedereen binnen Archipel z’n best heeft gedaan de afgelopen maanden en een compliment verdient; van de zorgmedewerkers tot aan het bestuur. Inmiddels ben ik weer aan het werk op Kanidas. Het gevoel dat ik kreeg toen ik collega’s en bewoners in het echt zag, was onbeschrijflijk. Wat ben ik blij dat ik weer ‘gewoon’ aan het werk mag!”

Meer informatie over Archipel?

Contact     Folders & Brochures     Vacatures