'Uitslag: positief!'

Het verhaal van Greet 

Het voorjaar van 2020 zal Greet niet snel vergeten. Normaal gesproken werkt ze als contactverpleegkundige met mensen met dementie bij Archipel Nazareth. Ze is verantwoordelijk voor de zorg van cliënten en het contact met hun familie. De charme van haar werk zit volgens haar in de afwisseling, de uitdaging in het opbouwen van een vertrouwensband met cliënten. Uitzoeken waar bepaald gedrag vandaan komt en welke benadering daarbij het beste past. In april werd bij een van de cliënten corona vastgesteld.

Die cliënt heb ik verzorgd en al snel kreeg ik zelf ook klachten als hoofdpijn, geen eetlust, vermoeidheid en ik was op slag verkouden.

“Ik heb gevraagd of ik getest kon worden maar dat het duurde lang voordat het kon”, vervolgt Greet. “Eenmaal getest begon het wachten op de uitslag wat wederom een tijd duurde. Dat vond ik erg verwarrend. Thuisblijven of toch maar werken? Ik ben blijven werken met alle beschermende middelen van dien. Mijn klachten waren weliswaar mild, tegelijkertijd wilde ik niemand besmetten. Uiteindelijk kwam de uitslag: positief.”

Verplicht thuis
Inmiddels was mijn partner ook besmet. Omdat het wachten op een uitslag al een week had geduurd, hoefde ik thuis nog maar een week in quarantaine. Dat voelde als een verplichte vakantie. We hebben ons toen aan alle adviezen en maatregelen gehouden. Daarna ben ik weer aan het werk gegaan. Aanvankelijk op mijn eigen afdeling maar al snel heb ik me aangemeld voor de corona afdeling waar meerdere coronapatiënten lagen. Ze kampten met een enorm ziekteverzuim en omdat ik al besmet was geweest, liep ik minder risico. De enige voorwaarde die ik had, was dat mijn diensten op mijn eigen afdeling overgenomen zou worden. Dat werd geregeld.”

Corona afdeling
"Op de nieuwe afdeling werkten veel mensen die nieuw waren, mensen van Zuidzorg, detachering en iemand van dagbesteding. Ik merkte dat deze collega’s het fijn vonden dat ze met hun vragen bij mij terecht konden. Daardoor werden zij ook weer sterker en gingen dingen zelf oppakken. Ik heb nachtdiensten gedraaid en gezorgd dat het rooster ingevuld werd. Dat was best een pittige klus. Soms had ik het rooster rond en dan kwamen er toch weer ziekmeldingen. Ik regelde ook beschermende kleding en zo hebben we weken als marsmannetjes voor de cliënten gezorgd.”

Al snel heb ik me aangemeld voor de cohortafdeling waar meerdere corona patiënten lagen. 

 “Terugkijkend kan ik met zekerheid zeggen dat iedereen zich voor de volle honderd procent heeft ingezet. Het was niet altijd gemakkelijk vooral omdat familie niet binnen mocht. Die wilden heel graag weten hoe het met cliënten ging en dan is videobellen echt anders dan persoonlijk contact en af en toe een knuffel. Ik zal ook niet snel vergeten hoe het was om bewoners op hun kamer te houden. In de meeste gevallen ging dat goed maar er waren ook schrijnende gevallen. Het gaat gewoon tegen je natuur in om mensen hun vrijheid te ontnemen. Als het weer gebeurt, zou ik hetzelfde doen. Ik ben iemand die graag helpt als dat nodig is. Ook al was het intensief. Ik zal deze periode niet snel vergeten en hoop niet dat het ooit terug komt. Van de andere kant was het ook leerzaam om te zien hoe ik in zo’n situatie reageer: ik haak niet snel af. Dat is ook positief!”

Meer informatie over Archipel?

Contact     Folders & Brochures     Vacatures