‘106 Dagen op slot’

Het verhaal van Ans
 
Ans is verzorgende IG op de Anker in Eerdbrand. Van de twaalf cliënten daar hebben er twee corona gehad; die zijn weer opgeknapt. “Ik werk op een somatische afdeling waar cliënten geestelijk nog heel goed bij zijn. Op 16 maart ging heel Eerdbrand dicht: voor bezoekers en cliënten mochten niet meer naar buiten. Dat was heel zwaar voor hen. Ze kunnen precies vertellen wat ze wel en niet willen, kennen hun familie nog goed. Het was moeilijk voor hen geen bezoek meer te krijgen."

Het geluk van de afdeling is de buitentuin en de ligging op de begane grond. Mensen konden dus naar buiten en de familie aan de andere kant van het hek zien en spreken op een paar meter afstand.

In die beginperiode konden cliënten dus nog naar buiten, ook nog naar de zaal en de receptie. “Maar toen we eenmaal coronapatiënten hadden, begin mei, ging de afdeling dicht. Cliënten mochten niet meer van de afdeling af. Flexwerkers mochten ook alleen op het Anker werken en niet verder Eerdbrand in. Lastig; er vielen dus flexwerkers af en niet alle diensten konden worden opgelost. We moesten ook elke nacht een vaste nachtdienst hebben, omdat ook wij niet van de afdeling af mochten. Dat gaf soms problemen. Ik draaide regelmatig een dagdienst tot 16.00 uur en was dan om 22.30 uur terug voor de nachtdienst. Het moest, het was te doen. Lichamelijk ging het, mentaal minder. We moesten twee keer per dag alle cliënten monitoren, controleren op saturatie, bloeddruk, pols en temperatuur. Bij afwijkingen of wanneer een cliënt begon te hoesten, melden we dat bij de arts en werd er vaak getest. Dan was het weer afwachten. Dat gaf bij mij en collega’s toch spanning: ‘Komen er meer besmettingen?’ Naast dat je zelf besmet kunt raken.”

Die kans was klein. Gelukkig bleef het bij twee besmettingen. ”Daar gingen we altijd helemaal beschermd naar binnen; schort, mondkapje, bril en handschoenen. Bij andere cliënten gebruikten we alleen mondkapje en handschoenen. Vooral ’s nachts, alleen was dat even lastig; alles aan, wat ook heel warm was. Dat vond ik soms moeilijk. Had je net je pak uit, belde die cliënt weer met een vraag. Maar voor cliënten zelf, zo geïsoleerd op de kamer, vond ik het vooral triest; niemand kunnen zien, alleen personeel.”

Thuis werd er ook geïsoleerd: “Mijn man behoort tot de risicogroep en moest uitkijken voor zijn eigen gezondheid. Ik heb zeven weken apart geslapen. Hij hoefde niet te werken op school. Zodra ik thuiskwam, ging ik naar boven om te douchen.

We hielden thuis ook anderhalve meter afstand.

Niet makkelijk. We hebben toch wel wat langs elkaar af geleefd.” Met boodschappen doen hield Ans er eveneens rekening mee: “Normaal deed ik dat elke dag vanuit mijn werk, nu pas na het douchen en voor meerdere dagen tegelijk.” Ze vond de impact groot: “We zijn 106 dagen op slot geweest. Op de PG-afdelingen zagen cliënten familie alleen met behulp van een hoogwerker en via raambezoeken.” Ook nu nog staat ze er dagelijks bij stil: “We zijn wel open maar hoe gaat dat? Bezoek registreert voor wie ze komen. Als er weer corona opduikt, weet je dat het van iemand van buiten is.”

Ze weet nu hoe ermee om te gaan: “We gaven cliënten afleiding, door een liedje te zingen, een grapje te maken, een knipoog. Dat deed mensen merkbaar veel. We hebben veel reacties en bedankjes van familie gekregen, bloemen, kaarten die kinderen op school maakten, muziek en optredens in de tuin. Er is zoveel gedaan. We kregen ondersteuning van personeel van de dagbesteding. De psycholoog vroeg heel vaak of ze iets voor ons kon doen, de technische en facilitaire diensten stonden voor ons klaar. En we hadden echt ontzettend veel aan de teamcoach, die zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar was en veel voor ons deed. Het verpleegkundig team dat de testen afnam, en het corona-coördinatieteam dat dagelijks bij elkaar kwam en ons helemaal op de hoogte hield, hebben ons via intranet Archinet dagelijks verslag uitgebracht. Zowel families als alle afdelingen werden goed op de hoogte gehouden. De communicatie was dus echt heel goed. Alleen maar lof.”

Meer informatie over Archipel?

Contact     Folders & Brochures     Vacatures