Probleemgedrag

Onder probleemgedrag verstaan we alle gedrag van een cliënt dat de cliënt zelf en/of zijn omgeving als moeilijk hanteerbaar wordt ervaren. Probleemgedrag kan zich in verschillende vormen voordoen zoals agressie, claimend gedrag, apathie, agitatie en ontremd gedrag. Denk ook aan roepgedrag bij ouderen en probleemgedrag bij dementie.

Relevantie

Probleemgedrag ontstaat altijd in interactie met de omgeving en is een uiting van een beleving en een behoefte van de cliënt. Het is daarom belangrijk om bij diagnostiek en behandeling de persoonlijke situatie van de cliënt én de omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn, te onderzoeken.

Wat biedt Archipel betreft probleemgedrag?

Probleemgedrag komt voor op alle locaties van Archipel. De psychologen en specialisten ouderengeneeskunde hebben de ‘Richtlijn Probleemgedrag’ ontwikkeld. Deze richtlijn vormt op dit moment de basis voor het praktisch omgaan met probleemgedrag en is gebaseerd op 'state of the art' behandelrichtlijnen van beroepsverenigingen: NIP en NVVA. Het methodisch werken bij probleemgedrag leidt tot minder probleemgedrag en minder gebruik van psychofarmaca en tot meer werktevredenheid bij werknemers.

Programma Probleemgedrag

Veel factoren op lichamelijk en psychosociaal gebied kunnen leiden tot probleemgedrag. Daarom is expertise van verschillende disciplines nodig om met deze uiteenlopende factoren rekening te kunnen houden. De insteek van het functieprogramma ‘Probleemgedrag’ is om zo goed mogelijk gebruik te maken van de multidisciplinaire samenwerking. Het programma geeft inzichten en handvatten aan specialisten ouderengeneeskunde, psychologen, medewerkers V&V en andere behandelaars wat betreft de diagnostiek, behandeling en begeleiding van probleemgedrag.

Met het functieprogramma wil Archipel het handelen rondom probleemgedrag zodanig structureren dat de cliënt de meest effectieve en professionele behandeling krijgt. Hierbij streven we naar een zo optimaal mogelijke kwaliteit van leven. Het programma richt zich op acute interventies én op preventie van probleemgedrag. Het maakt helder hoe te handelen bij probleemgedrag, zodat voor alle hulpverleners duidelijk is wie, wanneer welke stappen onderneemt.

Contact

Wilt u meer weten over probleemgedrag en hoe daar mee om te gaan? Neem dan contact op met programmaleider Sara Mauer via sara.mauer@archipelzorggroep.nl

Meer weten over Archipel?

Contact Folders & Brochures Vacatures